اخبار

دیابتی ها هم می توانند روزه بگیرند

دیابتی ها هم می توانند روزه بگیرند

افراد مبتلا به دیابت هم می توانند با رعایت توصیه های پزشک خود به مانند سایر افراد اقدام به روزه داری نمایند .

 

    


 

یک کارشناس مرکز تحقیقات دیابت با اعلام این مطلب گفت: بیماران دیابتی نیز با چک کردن مداوم قند خون خود می توانند روزه داری نمایند و در صورت عدم وجود مساله ای غیر متعارف به روزه داری خود ادامه دهند.

دکتر فاطمه رضوان مدنی افزود: قند خون در روزه داران دیابتی می بایست چند بار در روز تست شود بگونه ای که قبل از سحر حداکثر 130 میلی گرم، 2ساعت بعد از سحر حداکثر 180 میلی گرم، بین ساعت 13 تا 15 حداقل 70 میلی گرم، قبل از افطار حداکثر 130 میلی گرم و دو ساعت پس از افطار حداکثر 180 میلی گرم باشد و درصورت عدم تطابق نتیجه تست با اعداد بالا می بایست بلافاصله روزه داری خاتمه پیدا کند.

وی اهمیت چک قند خون را مخصوصا در بیمارانی که انسولین مصرف می کنند حیاتی دانست و ادامه داد: متخصصان توصیه کرده اند که افراد مبتلا به دیابت نوع 1، دیابت بارداری ودیابت نوع 2 که انسولین مصرف می کنند، بیمارانی که به عوارض پیشرفته دیابت مبتلا شده اند(عوارض چشمی، کلیوی، عصبی، قلبی و عروقی و فشار خون) و نیز بیمارانی که تا سه ماه قبل از رمضان دچار افت یا افزایش شدید قند خون شده اند اقدام به روزه داری نکنند.

دکتر رضوان مدنی ورزش را برای روزه داران دیابتی  مخصوصا در شب مفید دانست و افزود فعالیت بدنی سبک در حدود 15 دقیقه به گونه ای که موجب کاهش شدید قند خون نشود بسیار مفید است.

این پزشک فعال در زمینه دیابت در خصوص تغذیه دیابتی ها در رمضان نیز گفت: بیماران دیابتی به هیچ عنوان نباید بدون سحری روزه بگیرند و غذای وعده سحر آنها نیز باید حاوی کربوهیدرات های پیچیده مانند نان و برنج و نیز میوه و سبزیجات باشد ، آب کافی بنوشند، از مصرف بیش از حد گوشت، موادغذایی شیرین، شور، چرب وادویه جات بپرهیزند و برای وعده افطار نیز ضمن پرهیز از پرخوری کردن از مصرف غذاهای غنی از کربوهیدرات و چربی بپرهیزند.

 

۱۰ خرداد ۱۳۹۵ ۲۱:۳۷
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید