اخبار

اثر بخشی انسولین در شرایط نامناسب نگهداری از بین می رود

اثر بخشی انسولین در شرایط نامناسب نگهداری از بین می رود
مسئول اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو گفت: شرایط نامناسب نگهداری و مصرف انسولین به ویژه در فصل گرما، اثربخشی آن را تحت تاثیر قرار می دهد و حتی آن را بی اثر می کند.

 

 

به گزارش سایت بیمارستان  از سازمان غذا و دارو، دکتر علی واشقانی فراهانی افزود: انسولین یکی از داروهای بسیار مهم و پرمصرف کشور به شمار می رود که شرایط نگهداری در اثربخشی آن حائز اهمیت است.
وی خاطرنشان کرد: استفاده کنندگان این فرآورده دارویی با توجه به فرارسیدن فصل گرم سال ،باید به شرایط نگهداری انسولین توجه کافی داشته باشند.
واشقانی فراهانی تاکید کرد: هموطنان باید اطلاعات هر دارو را به صورت اختصاصی از روی برگه راهنمای دارو و اقلام بسته بندی آن بخوانند و بنابراین توصیه می شود که قبل از مصرف هر دارو از جمله انسولین، برگه راهنمای آن به دقت مطالعه شود.
مسئول اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو ادامه داد: انسولین ها جزو داروهای بیولوژیک طبقه بندی می شوند و نسبت به شرایط نگهداری حساسند. گرم شدن بیش از حد مجاز و یخ زدگی انسولین می تواند اثر نامطلوبی بر ساختار دارو وارد کند و موجب بی اثر شدن آن و حتی گاهی اثرات ناخواسته دارویی شود
واشقانی فراهانی تاکید کرد: تمام انسولین های موجود در بازار دارویی کشور باید در دمای 2 تا هشت درجه سانتیگراد - که شرایط نگهداری در یخچال محسوب می شود - ، نگهداری شوند.
وی اظهار کرد: البته با توجه به اینکه نگهداری داروها در یخچال، مشکلاتی را فراهم می کند، برخی شرکت های تولید کننده انسولین، محصولاتی را تولید کرده اند که به صورت محدود - که معمولا یک ماه است - ، قابلیت نگهداری در دمای اتاق یعنی دمای کمتر از 25 درجه سانتیگراد را داشته باشند.
مسئول اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو گفت: تاریخ انقضای دارو از زمان خروج از یخچال، یک ماه خواهد بود؛ بنابراین لازم است زمان دقیق خروج از یخچال ثبت و نگهداری شود و دارو بعد از زمان مجاز مورد استفاده قرار نگیرد.
واشقانی فراهانی افزود: همچنین باید به حساسیت انسولین در مقابل نور توجه داشت و آن را دور از نور نگهداری کرد. برای این کار می توان دارو را در جعبه آن نگهداشت یا با استفاده از در پوش مخصوص در نوع قلمی، دارو را از نور محافظت کرد.
وی یادآور شد: باید توجه کرد که دارو در زمان نگهداری در یخچال از یخ زدگی محافظت شود زیرا ساختار پروتئینی آن ممکن است در اثر یخ زدن ، تخریب و یا تحت تاثیر قرار گیرد.
انسولین در پزشکی برای درمان نوعی دیابت شیرین استفاده می‌شود. در دیابت شیرین نوع یک (دیابت وابسته به انسولین) توانایی تولید انسولین در بدن کاهش می‌یابد یا قطع می‌شود از این رو با تزریق روزانه انسولین، علائم بیماری از بین می‌رود.

۱ تیر ۱۳۹۵ ۰۰:۱۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید