فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۲۳ دی
    • 13 January
    • ٦ جمادي الاولي


درچنین روزی در  سال1357هجری شمسی ،  شاه شورای سلطنت را تشکیل داد. وی قصد داشت با تشکیل چنین شورایی و در واقع ایجاد نوعی عوام فریبی ، چهره ای دموکراتیک از خود نشان دهد . محمد رضا با تشکیل شورایی مرکب از افرادی چون  شاپور بختیار – نخست وزیر ، دکتر جواد سعید – رئیس مجلس شورای ملی  ، دکتر محمد سجادی - رئیس مجلس سنا ، ارتشبد قره باغی ، سید جلال الدین تهرانی ، محمد علی وارسته ، علیقلی اردلان – وزیر دربار ، دکتر علی آبادی – دادستان سابق کل کشور و عبدالله انتظام حکومت را شورایی قلمداد کند و خود به عنوان ناظر نهایی قرار گیرد . رییس شورای سلطنت سید جلال الدین تهرانی بود که خواستار ملا قات با امام خمینی ، رهبر کبیر انقلاب اسلامی شد. حضرت امام خمینی ، مانند گذشته اعلام کرد ؛ در صورتی که  از این سمت استعفا دهد وی را می پذیرد . تهرانی  با اعلام استعفای خود از شورای سلطنت رهسپار پاریس شد . رهبر تیز بین و آینده نگر و مصمم انقلاب اسلامی با تدبیری دقیق و با موضعی کار آمد ، بازیگران  این میدان  را مات کرد و قدمی دیگری  در رسید ن به اهداف انقلاب اسلامی بر داشت.


درچنین روزی درسال 589 میلادی هرمزچهارم  بیست و دومین پادشاه ساسانی درگذشت . وی مرد جباری بود که سردارخود بهرام چوبین ( ورهران  ) را به سختی آزرد . آنگاه  بهرام بر او شورید و هرمز حکومت را رها کرد و گریخت . وی در سال 589 میلادی در چنین روزی  به دست یکی از خویشاوندان خود به نام بیستام  به قتل رسید. پس از مرگ وی خسرو پرویز به حکومت ایران رسید . خسرو نیز سرزمین های ایران را به اندازه هخامنشایان گسترش داد .


در چنین روزی در سال 1354 میلادی یکی از خبرگزاری ها ی کشورهای عربی به نام " خلیج العربی"  نامگذاری شد که این امر با مخالفت شدید مقاات ایرانی مواجه گردید . امروزه نیز کشور های حوزه خلیج فارس بی علاقه نیستند که خلیج فارس را خلیج العربی بنامند . ایران همواره بر نام خلیج فارس به عنوان نام همیشگی خلیج فارس  تاکید کرده است . عنوان خلیج فارس از زمان های دور مشهور  و بر نقشه های کهن جغرافیایی ثبت شده است . نام خلیج فارس از سوی سازمان های بین المللی نیز به رسمیت شناخته شده است و پشتوانه بسیار قدیمی ، تاریخی وحقوقی و مستند دارد. غیر این نام  استعماری ، جعلی و متاخر است و با هدف های خاص جعل شده است.   چندی پیش در یک اقدام مذبوحانه نشریه نشنال جئوگرافی برای بار دیگر نام خلیج عربی را به جای خلیج فارس به کاربرد که مورد اعتراض گسترده قرار گرفت . موسسه نشنال جئوگرافی به اعتراض گسترده ایران واکنش نشان داد و از این پس واژه مجعول خلیج عربی برای خلیج فارس به کار گرفته نخواهد شد. به گزارش خبرگزاری مهر، در پی اعتراضات از سوی منابع دولتی و غیر دولتی ایران مبنی بر به کار گیری نام مجعول خلیج عربی برای خلیج فارس،  موسسه نشنال جئوگرافیک در بیانیه ای که بر روی سایت اینترنتی خود ثبت کرده، آورده است: مرجع ذیل خلیج عربی در نقشه های نشنال جئوگرافی به این شکل اصلاح شده است: از لحاظ تاریخی و عموما به خلیج فارس شناخته می شود. این بخش از آب از سوی برخی، خلیج عربی نامیده می شود. به نوشته سایت اینترنتی نشنال جئوگرافیک در ادامه درباره اصلاحات انجام شده بر روی نقشه های این موسسه آورده است : برداشتن عناوین جزایر ابوموسی و تنب که هنوز میان ایران و امارات مورد بحث و گفتگو است، به کار بردن نام کیش برای جزیره ای که در ایران به این نام معروف است و نام مدرن این جزیره محسوب می شود و علامت یک فرودگاه بین المللی روی این جزیره اضافه شده است. همچنین نام شیخ شعیب به عنوان نام دوم جزیره لاوان نیز حذف گردیده است. گفتنی است سایت اینترنتی نشنال جئوگرافی همچنین در ادامه پاسخ به اعتراضات ایران برای اشتباه فاحش صورت گرفته پیشین درباره خلیج فارس لینکی را بر روی این سایت قرار داده است که مربوط به ریشه تاریخی خلیج فارس می باشد.


در چنین در سال 1331 میلادی ، مجلس شورای ملی دو فوریت لایحه اختیارات فوق العاده  دکتر مصدق را تصویب کرد. دکتر مصدق از مجلس شورای ملی در تاریخ هجدهم دی ماه سال 1331 ه ش  طی نامه ای و تحت یک ماده واحده ، تقاضای  یکسال اختیارات خاص نمود اما وقتی نامه نخست وزیر به وسیله وزیر دارائی قرائت شد ناگهان مکی نماینده مجلس ، از جا برخاست و از نمایندگی استعفا داد. استعفای مکی موجب تشنج شدید شد . آیت الله کاشانی  در نامه ای  به مجلس شورای ملی  اعلام نمودند که لایحه اختیارات مخالف قانون اساسی است و به دستور صریح قدغن می نمایم که از طرح آن در جلسات علنی مجلس خودداری شود،( اطلاعات، 28/10/1331). همچنین  دکتر شایگان در یک مصاحبه مطبوعاتی در تاریخ بیستم دی ماه همان سال گفت: اطلاع موثق داریم که انگلیسی ها منتظرند دولت دکتر مصدق تا یک ماه دیگر بعد از خاتمه اختیارات شش ماهه سقوط کند هیتلر و دکتر مصدق را نمی توان با یکدیگر مقایسه کرد زیرا مجلس هر موقع که بخواهد می تواند دکتر مصدق را به خانه بفرستد. سرانجام دو فوریت لایحه تمدید یکسال اختیارات دکتر مصدق تصویب شد و لایحه تمدید اختیارات دکتر مصدق نیز در سی ام دی ماه سال 1331 به تصویب رسید


در چنین روزی در سال 1906 میلادی ،  نخستین فرستنده رادیویی تاسیس شد . این فرستنده   که برای  پخش آگهی در نظر گرفته شده بود ، نزدیک به 1600 متر برد داشت .

درچنین روزی در  سال1941میلادی  و در آغاز جنگ جهانی دوم کنفرانس بزرگ متفقین  برگزارشد. سر وینستون چرچیل نخست وزیر وقت انگلستان به منظور جهت دهی اهداف کشور های مختلف اروپایی و نزدیک کردن انگیزه های آنان به یکدیگر در مبارزه با فاشیسم و نازیسم ،  سران کشورهایی چون هلند، بلژیک، لوگزامبورک، فرانسه، یونان، نروژ، دانمارک، بلغارستان، چک و اسلواکی و یوگسلاوی  را به این کنفرانس فراخواند .


در چنین روزی در سال 1954 میلادی دولت مصر به منظور مهار جمعیت اخوان المسلمین بیش از سیصد تن از فعالان این گروه را دستگیر و زندانی کرد . اخوان المسلمین جمعیتی با خط مشی اسلامی است که در  سال 1929 میلادی  در شهراسماعیلیه مصر با تلاش های  حسن البناء و با هدف  تجدید حیات و احیای شعائر دینی ،  رجعت به اصول اسلامی و ایجاد وحدت اسلامی تاسیس شد . این جمعیت دربرخی از  کشورهای اسلامی  شعبه دارد . شمار  اعضاء این جمعیت در پایان جنگ جهانی دوم حدود دو میلیون نفر بود. دولتهای عربی بویژه دولت مصر تحت تاثیر و نفوذ این جریان سیاسی قرار گرفتند. دولت مصر به دلیل این که  جمعیت مزبور نقشه هایی  برای قتل برخی از شخصیت های سیاسی مصر کشیده بود   ، اقدام به تعطیل  فعالیتهای این جمعیت کرد و در نتیجه رئیس جمعیت و عده ای از اعضاء آن کشته شدند . این جمعیت ابتدا از تحولات سیاسی سال 1952 میلادی  مصر پشتیبانی نمود ولی بعدها با تصمیمات دولت مصر در زمان جمال عبدالناصر  در زمینه  ایجاد روابط بهتر با غرب مخالف کرد و خواستار انطباق سیاست مصر با هدف های اخوان المسلمین شد. پس از انحلال جمعیت اخوان المسلمین و مصادره  اموال آن توسط دولت مصر در سال 1954 میلادی  ، دفتر جمعیت ، مرکز خود را از قاهره به دمشق آورد


در چنین روزی در سال 1990 میلادی  و در طول تاریخ آمریکا ،  داگلاس وایلدر به عنوان نخستین فرماندار سیاهپوست  در ایالت  ویرجینیا کار خود را آغاز کرد.


در چنین روزی در سال 1854آنتونی فاس در فیلادلفیای  آمریکا ، ساز آکارد ئون را اختراع کرد .


در چنین روزی در سال 1893 میلادی حزب مستقل کارگر بریتانیا به عنوان حزب  زمینه ساز  حزب کارگر کنونی در این کشور برای نخستین بار آغاز به کار کرد . کییر هاردی نخستین رهبر این حزب بود .


در چنین روزی در سال 1898 میلادی کتاب "من متهم می کنم"  امیل زولا در دفاع از ناخدا دریفوس در پاریس چاپ و منتشر شد . جنجال دریفوس در فرانسه معروف است. وی را به اتهام جاسوسی برای آلمان  بازداشت ، محاکمه و محکوم کردند. موضوع دریفوس سبب انشقاق  در جامعه فرانسه شده بود.


در چنین روزی در سال 1900 میلادی امپراطور فرانز ژوزف دستور داد که زبان آلمانی باید زبان ارتش این امپراطوری برای حمله به کشور چک باشد .


 در چنین روزی در سال 1942 میلادی هنری فورد، اتو مبیل پلاستیکی خود را اختراع کرد . این اتومبیل سی در صد از خودروی های معمولی سبکتر بود  .


در چنین روزی در سال 1992 میلادی ژاپن از کره عذر خواهی کرد . این کشور در طول جنگ جهانی دوم ، هزاران تن از زنان کره ای را به منظور استفاده  جنسی ، به زور و اجباردر اختیار سربازان ژاپنی قرار داد.


در چنین روزی در سال  2002 میلادی ژاپن و سنگاپور یک معاهده آزاد تجاری با یکدیگر امضا کردند که بر اساس  آن
تعرفه های  جاری تقریبا تمامی کالاهای میان دو کشور ، حذف می شد .


در چنین روزی در سال  1610 میلادی گالیلیو گالیله قمر چهارم مشتری را با نام کالیستو کشف کرد .


در چنین روزی در سال 1883 میلادی بر اثر یک آتش سوزی بزرگ در سیرکوس فرونی در لهستان بیش از چهار صد نفر جان خود را ازدست دادند .


 در چنین روزی در سال 1894 میلادی انقلاب در سیسیل (جزیره ای در جنوب غربی ایتالیا)  با فشار  نیروهای دولت ایتالیا فروکش کرد .


در چنین روزی در سال  1915 میلادی وینستون چرچیل نقشه خود را برای حمله به تنگه داردانل اعلام کرد . تنگه داردانل یکی از تنگه های حیاتی ترکیه  است . این تنگه در واقع دروازه آسیا به جهان غرب به شمار می رود و به همین دلیل انگلیسی ها نقشه تصرف آن را در سر می پروراندند .


در چنین روزی در سال 1924 میلادی حزب ملی گرای وفد مصر در انتخابات پارلمانی این کشور بیشترین کرسی را از آن خود کرد .


در چنین روزی در سال 1927 میلادی ایالات متحده آمریکا و مکزیک جنگ خود را برای تصرف  منابع نفتی میان دو کشور خاتمه دادند .


در چنین روزی در سال 1930 میلادی  شخصیت کارتونی میکی موس برای نخستین بار ظاهر شد و آرام آرام به شخصیتی محبوب و معروف بدل شد .


در چنین روزی در سال 1939 میلادی  نخست وزیر وقت بلژیک معاهده بورگوس را به منظور ایجاد روابط تجاری با رژیم دیکتاتور فرانکو در اسپانیا منعقد کرد  .


در چنین روزی در سال 1943 میلادی آدولف هیتلر اعلام کرد که جنگ علیه تمام جهان آغاز شده است . وی عبارت جنگ مطلقه را به کار برد .  هیتلر این اخطار  را  باتوجه به ناکامی هایش در جبهه های روسیه و شمال آفریقا اعلام کرده بود .

در چنین روزی در سال 1943 میلادی نیروهای مهاجم روسی تحت فرماندهی ژنرال گلیکوف به منطقه دون حمله ور شدند .


در چنین روزی در سال  1958 میلادی نه هزار دانشمند از 43 کشور جهان در عرض حالی از سازمان ملل متحد خواستند که موجبات منع استفاده و آزمایش سلاحهای هسته ای را در جهان فراهم آورد.


در چنین روزی در سال  1967 میلادی در توگو کودتا رخ داد . همچنین در همین روز در سال 1980 میلادی قانون اساسی این کشور به مرحله اجرا در آمد . همه ساله نیز چنین روزی به عنوان روز آزادی در توگو گرامی داشته می شود .  کشور توگو با مساحتى نزدیک به 57 هزار کیلومتر مربع درغرب قاره پهناور آفریقا واقع شده است. این سرزمین با کشور های  جمهورى بورکینافاسو،  بنین و جمهورى غنا مرز مشترک دارد. توگو سرزمین نسبتا  هموارى است . مطابق جدیدترین گزارش سازمان جهانى بهداشت توگوبیش از پنج میلیون نفر جمعیت دارد . مردم توگو در اصل وابسته به 37 قبیله بزرگ آفریقایى هستند و کمتر ازیک درصد از آنها اقلیتى اروپایى اند. بیش از نیمی از آنان  معتقد به ادیان ابتدایى ، 29  درصد مسیحى هستند و بقیه  به دین مبین اسلام معتقدند. زبان رسمى توگو، فرانسه است، ولى عامه مردم به لهجه قبایل( اِوه ) و(مینا) از گروه هاى قومى آفریقاى جنوبى صحبت مى کنند. شهر لوم پایتخت  جمهورى توگوست . توگو بیست  هفتم  آوریل 1960  میلادى پس از یک دوره مبارزه موفق شد که اززیر نفوذ گروه هاى فرانسوى و انگلیسى خارج شود و به استقلال برسد. درحال حاضر، ژنرال "ایاد ما" رییس جمهور و دکتر "کوجو" نخست وزیر توگو هستند.

در چنین روزی در سال 1985 میلادی بر اثر از ریل خارج شدن یک ترن سریع السیر در اتیوپی 428 نفر جان خود را ازدست دادند  .


در چنین روزی در سال  1991 میلادی خاویر پرز دکوئیار دبیر کل وقت سازمان ملل متحد  با صدام حسین دیکتاتور عراق دیدار و گفتگو کرد .


درچنین روزی در سال  1994 میلادی دولت چیامپی در ایتالیا استعفا کرد .

در چنین روزی در سال 1991 میلادی ماریو سوارز ریس جمهور پرتغال برای بار دوم به ریاست جمهوری این کشور برگزیده شد .


همه ساله چنین روزی به عنوان  روز رهایی درغنا گرامی داشته می شود . کشور غنا بابیش از دویست هزار  کیلومتر مربع وسعت ،  در نیمکره شمالی ،  درغرب قاره آفریقا، درکنار اقیانوس اطلس و در همسایگی کشورهای ساحل عاج در غرب، ولتای علیا در شمال و توگو در شرق واقع شده است. این کشوردر قرن پانزدهم به ساحل طلا مشهور بود. به همین علت ابتدا  پرتغالی ها و سپس  انگلیسی ها بر این کشور چنگ انداختند . در دهه پنجاه قرن بیستم  تمایلات استقلال طلبانه مردم ساحل طلا منجر به چند شورش ملی شد. در سال1951 بریتانیا قانون اساسی تازه ای برای این مستعمره وضع کرد که طبق آن، نوعی استقلال  در امور داخلی به این مستعمره داده شد و پس از آن نخستین  انتخابات عمومی برگزار شد. ابتدا قوام نکرومه حکومت را در این کشور به دست گرفت . پس از وی  در سال 1966 ، نظامیان با کودتایی  قدرت را در دست گرفتند وشورایی به ریاست ژنرال ژوزف آنکرا بر کشور حاکم شد. پس از استعفای آنکرا، ژنرال آکواسی  به قدرت رسید. پس از او  ادواردآکوف آدوی حقوقدان به حکومت رسید، ودر سال 1972سرهنگ آچیمپونگ با یک کودتای نظامی قدرت را در دست گرفت. او این روز را روز رهایی در این کشور نام نهاد .


 در چنین روزی در سال 1674 میلادی کربیون شاعر فرانسوی به دنیا آمد . " آتره و تیست "عنوان مهمترین  اثر اوست .


 در چنین روزی در سال  1834 میلادی آلجر جی آر، نویسنده آمریکایی به دنیا آمد ." گمشده در دریا" و "کار و پیروزی " عناوین مهمترین آثار ادبی اویند .


در چنین روزی در سال  1859 میلادی کارل بلایبترو  نویسنده آلمانی به دنیا آمد . " مادام لوتیا" ،" حیات مونیخ " و" ایزا چه چیزی را می خواند " از مهمترین آثار اویند . 

در چنین روزی در سال  1864 میلادی وین فیزیکدان آلمانی به دنیا آمد . وی در سال 1911 میلادی جایزه نوبل  را از آن  خود کرد .


 در چنین روزی در سال  1929 میلادی ویم باری نویسنده  ، بازیگر و کارگردان تئاتر آلمان  متولد شد ." بچه های خوب"  عنوان مهمترین اثر اوست .

در چنین روزی در سال  1941 میلادی جویس یکی از بزرگترین نویسندگان جهان ادبیات دار فانی را وداع گفت . اولیس شاهکار ادبی اوست . وی در سن 58 سالگی در زوریخ سوییس در گذشت . "تصویر هنرمند در جوانی" ، "خواهرها " و"  دوبلینی ها"  از دیگر آثارمشهور اویند .  جویس در سال  1882 در دوبلین ایرلند به دنیا آمد . وی پس از انجام تحصیلات مقدماتی در مدرسه ای شبانه روزی ، وارد  دانشگاه دوبلین شد و به آموختن زبان های جدید پرداخت . جویس سپس برای تحصیل در رشته پزشکی به پاریس رفت . او در سال  1916 رمان " دوبلینی ها"  را به عنوان نخستین اثر بلند داستانی اش منتشر کرد . وی همچنین همان سال رمان دوم خود با نام "تصویر هنرمند در جوانی"  منتشر  کرد. کتاب" اولیس"  او سالها به عنوان کتابی ضاله در جهان نگریسته می شد و کمتری ناشری حاضر به چاپ آن بود .  کتاب وی سرانجام در فوریه 1922  میلادی در پاریس منتشر شد و بی درنگ در همه  کشورهای انگلیسی زبان ممنوع اعلام شد. موریس دارانتیه  پس از آن دوهزار نسخه از کتاب را که جان رادکر در پاریس برای نشر اگوییست سفارش داده بود، چاپ کرد. یک چهارم این تیراژ محدود در اداره  پست نیویورک لو رفت و توقیف شد. تمامی چاپ دوم آن که توسط نشر اگوییست در پانصد نسخه انجام گرفته بود،  توقیف شد. وضعیت ده سال تمام به همین شکل ماند.  این رمان بعدها در 1933 در آمریکا و در 1936 در انگلیس اجازه انتشار یافت. جیمز جویس نام این کتاب را ازنام قهرمان اودیسه، اثر بزرگ حماسی هومر، شاعر یونانی، اخذ کرده  است. وی با انتشار رمان اولیس شهرتی جهانی را از آن خود کرد.


درچنین روزی در  سال1906میلادی ،  الکساندرپاپف فیزیکدان روسی درگذشت. وی در سال 1895میلادی ضبط صوت  را به جهان عرضه کرد .


 در چنین روزی در  سال 1906 "آلبرت سورل "یکی ازداشمندان فرانسوی دار فانی را وداع گفت . .وی استاد تاریخ دیپلماسی و عضو آکادمی فرانسه بود.


در چنین روزی در سال 1913 میلادی کارگ نویسنده و رمان نویس نروژی در سال 1913 میلادی به دنیا آمد . "جان گرااف "و " الوف ران"  عناوین مهمترین آثار اویند . وی در سن 44 سالگی دار فانی را وداع گفت .